Neix el projecte comarcal de debats a les aules, impulsat pel Consell del Pla

La iniciativa impulsa una sèrie de debats entre alumnes d'ESO per fomentar el pensament crític

19/11/2025
El Consell Comarcal del Pla d'Urgell ha celebrat aquesta setmana la primera reunió de treball del projecte "Debats a les Aules", una iniciativa pionera a la comarca que impulsarà diversos debats entre alumnes de 3r i 4t d'ESO dels instituts del territori. El projecte té com a objectiu fomentar el pensament crític, millorar les habilitats comunicatives i oferir eines perquè l'alumnat sigui capaç de qüestionar la informació que rep, especialment en un context fortament influït per les xarxes socials.

A la trobada hi han participat directors, caps d'estudis i professorat dels diferents centres educatius, membres de la cooperativa Versembrant i, per part del Consell Comarcal, el president Carles Palau i Boté, així com tècnics de l'Oficina Jove i de l'àrea de Desenvolupament Local.

La sessió ha començat amb la benvinguda del vicepresident. Tot seguit, els tècnics han presentat els objectius i el plantejament general del projecte, destacant que aquesta primera reunió servia per conèixer els participants, resoldre dubtes, concretar el calendari de treball i establir les bases de coordinació, com a primera presa de contacte.

A continuació, la cooperativa Versembrant, encarregada de dissenyar i dinamitzar la iniciativa als centres, ha presentat l'equip de treball, format tant per personal propi com per docents de la Universitat Pompeu Fabra i l'IESE. Han explicat el funcionament de les sessions i han subratllat la voluntat d'adaptar-se a la realitat i necessitats de cada institut. També han anunciat que la propera activitat serà una formació d'oratòria adreçada al professorat, amb l'objectiu de dotar-los de les eines necessàries per integrar el projecte al currículum i millorar-ne la implementació.

Durant la reunió també s'han tractat les possibles temàtiques de debat, que es decidiran segons els interessos i necessitats de cada centre. Entre les propostes hi ha temes com la immigració, el feminisme o l'LGTBI-fòbia, qüestions d'actualitat que permetran a l'alumnat reflexionar des de perspectives diverses i sense deixar-se influir pels discursos que circulen a les xarxes socials.

La trobada ha servit igualment per començar a definir les bases metodològiques dels debats. Tot i que encara cal concretar alguns aspectes, s'ha acordat que es treballarà seguint la metodologia del debat competitiu, que combina l'anàlisi crítica amb la construcció d'arguments sòlids i estructurats.

Finalment, el Consell Comarcal ha avançat que el projecte anirà acompanyat d'una campanya de comunicació, amb enregistraments i entrevistes que es difondran a les xarxes socials del Consell i de l'Oficina Jove, per tal de fer arribar la iniciativa al conjunt de la població de la comarca.

Amb aquesta primera reunió, el Consell Comarcal activa el projecte educatiu comarcal de debat competitiu, una proposta que vol posar en valor la paraula, la capacitat argumentativa i la formació d'una ciutadania crítica i ben informada.
InfoLleida